Ochrona klimatu i redukcja szkodliwych dla środowiska emisji CO2 również w rolnictwie odgrywają coraz ważniejszą rolę. Firma CLAAS jest świadoma tej odpowiedzialności i intensywnie pracuje nad różnymi koncepcjami zrównoważonych technologii napędowych. Znaczącym krokiem w tym kierunku jest dopuszczenie do stosowania uwodornionych olejów roślinnych, znanych również jako Hydrotreated Vegetable Oils (HVO), dla wszystkich maszyn rolniczych spełniającym najnowsza normę emisji spalin (Stage V). Dzięki temu maszyny w przyszłości będą mogły być zasilane tym zrównoważonym, płynnym biopaliwem. Dr Martin von Hoyningen-Huene, Executive Vice President BU Tractor: „W przypadku wysokowydajnych maszyn rolniczych w dającej się przewidzieć przyszłości nie ma alternatywy dla silnika spalinowego. Potrzebne są zatem rozwiązania, które pozwolą zmniejszyć emisję paliw kopalnych przez tego rodzaju napędy bez konieczności kompromisów w zakresie kosztów produkcji, zużycia, wagi i trwałości. Uwodornione oleje roślinne doskonale się do tego nadają, zwłaszcza że są dostępne już dziś i natychmiast wykazuję swój pozytywny wpływ na środowisko”.
Ekologiczny argument dla silnika spalinowego
W rolnictwie jako źródło energii dla mobilnych maszyn roboczych dominują oleje napędowe. Jednocześnie cele klimatyczne wymagają stworzenia alternatyw dla paliw kopalnych. Stopniowe odchodzenie od paliw kopalnych w procesach produkcji rolnej i technologii rolniczej jest zatem konieczne pod wieloma względami i będzie kształtować rozwój przyszłych wariantów napędu. Będzie ono miało odpowiednie znaczenie w praktyce tylko dzięki odpowiednim ramom politycznym.
Choć w niskich zakresach mocy napęd akumulatorowy oferuje konkretne korzyści, to wraz ze wzrostem zapotrzebowania na moc i energię również ta technologia osiąga swoje granice. Sieczkarnia JAGUAR z napędem akumulatorowym przy porównywalnej mocy i zasięgu byłaby dziś co najmniej dwa razy większa i dwa razy cięższa od aktualnego modelu z silnikiem spalinowym i płynnym paliwem. Również paliwa gazowe, takie jak metan czy wodór, mają swoje istotne wady związane z ich gęstością, a co za tym idzie z koniecznością magazynowania energii. „CLAAS już od dłuższego czasu opowiada się za otwarciem na nowe technologie, gdyż dla szeroko zakrojonego odejścia od paliw kopalnych w sektorze rolnym należy rozważyć szeroką gamę rozwiązań z uwzględnieniem ich dostępności i opłacalności” – wyjaśnia Patrick Ahlbrand z Działu Strategii Produktowej CLAAS. „Dla zastosowań w obszarze gospodarstwa, lekkich prac polowych lub prac komunalnych odpowiednią alternatywą będą w przyszłości napędy akumulatorowe. Dla maszyn żniwnych i dużych ciągników o mocy od 150 KM nawet w perspektywie długoterminowej nie istnieje natomiast realna alternatywa dla zrównoważonych paliw płynnych”.